Jelentkezők

Az alábbi listában a diákkonferenciára jelentkezők és választott témáik tekinthetők meg. Az előadó neve előtti szám a jelentkezés sorrendjét jelöli. 
(Az előadások a jelentkezési lap kitöltése után néhány nap csúszással kerülnek fel a listára.)

  

41. Bohár Ádám (Petrik) : Áradások: Áldás vagy átok?

Az áradások és azoknak hiányának mezőgazdaságban, infrastruktúrában és emberi környezetben való károkozása hazánk két nagy folyójának szemléletében, továbbá megoldási alternatívák.

 

40. Illing Ádám (Petrik) : Hulladékszigetek

Az óceánokban úszó hatalmas hulladék szigetek bemutatása környezeti hatásaik.

 

39. Bakos Dániel (Semmelweis) : Talajmintázat okai

Pestszentimre mellett található szántóföld érdekes talajmintázatainak okait kerestem, egyszerű talajvizsgálati módszerekkel és megfigyelésekkel.

 

38. Novák Emil és Szolák Soma (Petrik) : Építsünk robotot! Gyakorlati robottechnika

Bemutatunk egy általunk megépített, marskutató ipari robotot, amely bárki által könnyedén utánépíthető.
Ez egy általános célú kétkerekű mozgó robotplatform, amely könnyedén felszerelhető különféle szenzorokkal (hangérzékelővel, tájékozódást segítő ultrahangos- és infra távmérővel, kamerával), robotkarral.
Csinálhatunk belőle felmosórobotot, fűnyírórobotot, vagy akár kutyasétáltatásra is használhatjuk.

Openhardware-ként, azaz nyílt, mindenki számára szabadon hozzáférhető rendszerként készítettük el, mind software, mind hardware, mind mechanikai téren.

 

37. Horablik Balázs (Petrik) : Környezetvédelem

Mi lesz ha teljesen betölt?

 

36. Herpai Kornél és Horváth Gergely (Petrik) : Szénhidrátok

Elméleti előadás:
A curkok általános jellemzői
Mono-, oligo- és poliszacharidok különbségei
A redukáló és nem redukáló cukrok tulajdonságai
A molekulák vizes oldatban történő viselkedése
A cukrok élettani szerepe, felhasználásuk
 

Gyakorlati bemutató
1. glükóz hőbontása
2. ezüsttükörpróba glükózzal és fruktózzal
3. keményítő vizes oldatának vizsgálata
 -kolloidális oldódás bizonyítása(Tyndall-effektus)
 -bontás enzimmel, jódindikátor mellett
 -bontás enzimmel, indikátor nélkül, majd ezüsttükörpróba

 

35. Gisitz Péter (Semmelweis) : Újraélesztési rekord 2012-ben

Az 55 órás újraélesztési rekordkísérlet sikeres megvalósítását mutatom be a poszteremmel.

 

34. Juhász János (Semmelweis) : A teremtés

A világmindenség keletkezését és működést bemutató elméleteket mutatom be és ütköztetem egymással.


33. Diós Ildikó és Bán Orsolya (Kanizsay) : Fűben-fában orvosság

Az előadás bemutatja a természetes és népi gyógymódokat, gyógynövényeket, amelyek olyan hatásosak is lehetnek, mint a patikákban kapható gyógyszerek. 

 

32. Forrai Dániel András (Petrik) : A szén nanocsövek

Minden amit a nanocsövekről eddig tudunk.

 

31. Ruisz Anna (Petrik) : Megújuló energiaforrásaink

Megújuló energiaforrásaink....
Mit is takar ez? Minek a segítségével tudnánk még jobban kihasználni ezeket? Nos, és persze hogyan? Ez rengeteg kérdést vet fel..

Igazából nem is lenne olyan nehéz..és mennyi mindent menthetnénk meg vele! Nemde bár?
Érdemes erről elgondolkodni!

 

30. Badari Ariana és Gáspár Nikolett (Bláthy) :Az MRI

Az MRI a modern orvosi diagnosztika egyik leghatékonyabb módszere. Előadásunk ennek rövid bemutatását tűzte ki célul. Először ismertetjük az MRI fejlődésének történetét, amely még napjainkban sem zárult le. Ezen belül a név eredetét, fejlesztésében részt vett fontosabb kutatókat és a Magyarországon való megjelenésének időpontját.

Röviden ismertetjük a CT működését, annak érdekében, hogy összehasonlítsuk a két eljárás közti különbségeket és bemutassuk az MRI előnyeit a CT-vel szemben.
Ismertetjük a különböző területeken történő alkalmazásait, a készülék felépítését és működésének alapelveit. Végül kitérünk a diagnosztikai eljárás negatívumaira és alkalmazhatóságainak korlátaira, továbbá néhány érdekességre a használatával kapcsolatban.

 

29. Bende Márk (Bláthy) : A Redowl

RedOwl Sniper Detection Unit (Mesterlövészt azonosító elektronikus szerkezet)
Az amerikai katonaság egyik új fejlesztését szeretném bemutatni.


Egy önjáró robot szerkezetre szerelt hangérzékelők segítségével hangazonosító programot futtat le és megállapítja, a lő fegyver típusát és helyét.
Ennek segítségével állapítják meg a mesterlövészek helyzetét, amit a gépezet egy piros lézerrel meg is jelöl.

Jelentősen könnyebbé teszi az amerikai sereg számára a mozgást és kizár pár veszélyhelyzetet.

 

28. Szélyes Emőke és Szőke György (Kanizsay) : Erdély

Az előadás és a poszter bemutatja Erdély kultúráját, népszokásait, legfőbb turisztikai látványosságait. 

 

27. Szalisznyó Ferenc (Petrik) : Az Alföld felszíni vizeinek mezőgazdasági felhasználásai

Magyarország különösképpen alkalmas mezőgazdasági tevékenységek végzésére. Előadásom választ keres arra, hogy milyen gazdálkodási formákkal kell készülnünk a jövőben, hogy felvegyük a harcot a minket komolyan érintő klímaváltozással. Szót ejtek arról is - persze nem látom a jövőt - hogy lesz-e vizünk, lesz-e élelmünk itt, Magyarországon, mondjuk 50 év múlva. És szó kerül néhány gazdasági folyamatról, melyek mostanában jellemzőek és amelyek nagy hatással vannak a mezőgazdaság fejlődésére és egyáltalán, a fennmaradására. A prezentáció célja a megoldások keresése, ezért összeállítottam egy lehetséges vízügyi és mezőgazdasági stratégiát is. 

 

26. Ruzsa Bence (Petrik) : Játszva tanulás a középiskolában - Társasjátékkal a környezetvédelem oktatásáért

Ebben a tanévben egy verseny keretében több érdekes feladat segítségével sikerült jobban megismernünk környezetünk évszakonkénti jellemzőit és élővilágát. Az egyik ilyen forduló faladatának keretén belül elkészítettünk egy olyan társasjátékot, amely ezekre a megszerzett ismeretekre alapoz, valamint ezt továbbgondolva kibővítettük a játék tárgykörét, immár az iskolai tananyaghoz igazodva. Bár ez a környezetvédelmi játék még részleteiben nem teljesen kidolgozott, de segíthet a frissen szerzett információk, tanórai anyagok elmélyítésében.

 

25. Uhlár Ádám (Neumann) : A "Komplex műveltségi / motoros  tehetség fejlesztő program" motoros komponense

A tehetség felismerő és tehetségfejlesztő folyamatban, a különböző komponensek interakcióban vannak egymással, ami megnyilvánulhat akár pozitív, akár negatív transzferként. Ennek a tudatában, a komplex fejlesztő program folyamatában egyrészt igyekezni kell minimálisra csökkenteni a negatív transzfer lehetséges következményeit és maximálisan kihasználni a pozitív transzfer lehetőségeit. Ezek a lehetőségek megjelennek egyrészt a műveltségi területen belüli interakciókban, másrészt a motoros képességeken belüli interakciókban és harmadrészt a műveltségi és motoros területek közti pozitív transzferben. Az egyén potenciáljának a maximális kiaknázása csak akkor lehetséges, ha mindkét terület fejlesztésére azonos figyelmet fordítunk külön-külön, és az együttes megnyilvánulásukra, valamint a kölcsönhatásukra egyaránt. Mivel a "Komplex műveltségi / motoros tehetségfejlesztő program" egy jelenleg folyamatban lévő, tesztelés alatt álló több éves és több területet megcélzó program, ezért ebben az előadásban az egyik alapvető, a természettudományokhoz tartozó motoros komponensnek, ezen belül is a vázizomzat valamint az ideg-izom kapcsolat és ennek pozitív transzfer hatása a többi területre kerül bemutatásra.

 

24. Hunyadi Zoltán (Öveges) : Vigyázat csalok!

Előadásomban elhangzik minden, amit a bűvészkedésről érdemes tudni. Szó lesz a bűvészet történetéről, különböző fajtáiról. Beszélek majd arról, hogy milyen a jó bűvész, bemutatok híres magyar bűvészeket. Az előadásom végén egy mutatványomat is láthatják!

 

23. Makra Rebeka (Kanizsay) : Az idő érték

Az élet túl sokat ér ahhoz, hogy jelentéktelenné váljon. Ez lehetne a mottója a plakátnak, mely az idő állandó múlását mutatja be.

 

22. Drevenka Dorottya és Szilágyi Alexandra (Kanizsay) : Kegyetlenség vagy őrület - Báthory Erzsébet legendája

Bemutatjuk Báthory Erzsébetet, akinek kegyetlenségéről rengeteg legenda született. Az előadás megpróbál választ keresni arra, hogy ez valóság vagy csak fikció.

 

21. Nehéz Adrienn (Kanizsay) : Mindenki más

Felesleges külsőről elsőnek megítélni a számunkra ismeretlen embert. Valaki vékony, valaki molett, valaki beszédhibás, de mindenki a maga módján szép és mindenkinek különböző értékei vannak.

 

20. Novoszáth Hanna (Petrik) : Epilepsziáról, őszintén

A világon megközelítőleg 56 millió ember él epilepsziával. A társadalmi berögződések miatt az egyik leginkább stigmatizáló kór. Előadásommal az emberek epilepsziáról alkotott képét szeretném megváltoztatni. Először is beszélni fogok magáról a betegségről és a lehetséges kezelési lehetőségekről. Felvázolom a roham típusokat, majd pedig bemutatom az elsősegélynyújtást egy roham esetén. Az előadásom végén szó lesz az epilepsziás betegek jelenlegi helyzetéről -kezdve a munkavállalástól egészen a családalapításig, és a Purple-day avagy Lila-napról.

 

19. Bersényi Dorottya, Hambalkó Dóra, Nagy Réka és Novoszáth Hanna (Petrik) : Paprikás-patak Pesthidegkút területén

Nemcsak az osztályteremben ülve lehet tanulni. Iskolánk lehetőséget adott arra, hogy az iskolapadban szerzett tudásunkat a terepen is gyakorolni tudjuk. Csoportunk ezt a terepmunkát szeretné bemutatni: a Paprikás-patak Pesthidegkúton folyó részének patakökológiája, valamint őszi és tavaszi alapkémiai vizsgálatokkal mért eredményei. Mindezt a terepen készült színes képekkel szeretnénk illusztrálni.

 

18. Matus Brigitta (Kanizsay) : A drog

A plakát bemutatja a drog és annak veszélyeit. A tabló felhívja a figyelmet, hogy milyen és mennyi veszélye van ennek a káros és drága szenvedélynek.

 

17. Ravadics Brigitta (Petrik) : Internet

Az Internet fogalma, története, felépítése, veszélyei és iskolánk internethálózatának felépítése.

  

16. Szabó-Kerekes Netti és Nagy Bence (Kanizsay) : Munkavállalás külföldön

Egyre több tanuló dönt úgy, hogy tanulmányai befejezése után vagy közben külföldön vállal munkát. Az előadás bemutatja, milyen külföldön  dolgozni, rávilágít az előnyökre, hátrányokra, lehetőségekre, veszélyekre. Példaként lesz egy interjú is az egyik tanuló édesapjával (Skype), aki mesél az élményeiről, a munkavállalásról, a nyelvtudás fontosságáról, felhívja a figyelmet az ottani szabályokra.

  

15. Tóth Nikolett és Nagy Daniella (Kanizsay) : A szüleink is erre ropták

Az előadás bemutatja szüleink által hallgatott és kedvelt zenéket és azok előadóit. Visszamegyünk az időben és az igazi retró években pihenünk meg és meghallgathatjuk a 70-es, 80-as évek sztárjait. 

 

14. Kovács Réka és Nyúzó Szilvia (Kanizsay) : Korea hagyományai

Előadásunk bemutatja Korea hagyományait, kultúráját, (zene, népviselet, ételkülönlegességeit).
Megismerhetjük Koreát magyar szemmel, Magyarországon.

 

13. Szarka Andrea és Balogh Dániel (Kanizsay) : Iskola után, munka előtt avagy a társadalmi problémák a Nagybetűs élet küszöbén

Egy végzős diák számára nemcsak a középiskolától való elszakadással kell megküzdeni, hanem az előtte álló vizsgák, további tanulmányok, a munkakeresés tényével is. Erről szól ez az előadás.

 

12. Kelemen Tímea (Kanizsay) : UNICEF

Az előadás bemutatja UNICEF forrásokon keresztül a gyermekbántalmazásokat világszerte. Az előadásban lesz egy riport egy bántalmazott személlyel, aki már felnőtt, de gyermekként a poklot élte át.

 

11. Krajcsovits Zsanett (Kanizsay) : Gondolatok

Az ember feje tele van különböző fontosnak, vagy kevésbé fontos dolgokkal. Ezeket a gondolatokat mutatja be ez a poszter.

 

10. Gulyás Réka Daniella (Than) : Állatok a kutatásban - A szépségipar áldozatai

Előadásomban szeretnék rávilágítani, milyen mértékben áldozza fel az emberiség az állatokat a tudomány oltárán, hogyan fejlesztünk ki kozmetikumokat más élőlények szenvedése által, miközben erre egyáltalán nem lenne szükség az alternatív módszerek ismeretében.

Előadásom bemutatja a állatkísérletek a világon, az EU-ban ill. Magyarországon. Kitérek a kérdésre, hogy mit tudunk tenni ellene, hogyan tudnák ezt csökkenteni vagy teljesen betiltani, milyen lépések történtek ennek érdekében eddig az elmúlt 150 évben.

 

9. Pálfy Vivien és Nagy Vivien (Kanizsay) : A magyar büntetés-végrehajtás

Előadásunk bemutatja a magyar büntetés-végrehajtás fontosságát, részeit és állomásait. Bemutatjuk a leghíresebb börtönöket, a leghíresebb magyar bűnügyeket. Az előadás egy 15-19 éves korcsoportban végzett kutatás elemzését is tartalmazza.

 

8. Tóth Bence és Kecskés Dániel (Neumann) : B-Browser böngésző vakoknak

Választott témánk egy egyedi általunk készített böngésző program vakoknak és gyengénlátóknak! A program minden része billentyűkombinációval vezérelhető és felolvasó által felolvasott!
A felolvasó motor angol nyelven az alap windows felolvasó magyar nyelven pedig több open-source megoldást használ (ha található a gépen ilyesmi), ha nem akkor egy általunk írt felolvasót használ, ami online környezetben érhető csak el. Előnyei más felolvasó programokkal szemben például, hogy nem mindent olvass fel a képernyőről csak a weboldal szöveges tartalmát.

 

7. Mester József (Egressy) : Egy kis fizika

Bár a fizika törvényeit jól ismerjük, mégis olykor találkozhatunk meglepő dolgokkal az életben. Ebből egy nagyon pici részlet kerül bemutatásra, többek között: a vákuum tartó ereje; az áram játék is lehet... Bízom benne, hogy mindenki aki részt vesz az előadáson, újdonságokkal gazdagodik és talán más fényben fogja látni a fizikát.

 

6. Balázs Odett, Veres Gergely és Neizer Máté (Egressy) : Kneipp és a csodálatos kúrája!

Sebastian Kneipp, német katolikus pap, természetgyógyász, világhírű vízgyógyászati módszert fejlesztett ki, amit a gyógyászat Kneipp kúrának nevez, az ő munkásságának köszönhető a természetgyógyászat fellendülése, tulajdonképpen a wellnes létrehozója. Híres mondása "Ami küzdelembe nem kerül, az éréktelen"
A Kneipp kúra öt alappillére: hidroterápia, egészséges táplálkozás, fitoterápia (szelíd gyógynövények) mozgásterápia, rend terápia

Alternatív láb karbantartás Kneipp-kúrával: nagyon hideg és nagyon meleg hőmérséklet váltakozása által kiváltott ingerek elvén alapul, a módszer alkalmazható kimerültség ellen és keringési zavaroknál, de nem javallott szívbetegeknek. Az ember ősidők óta kereste a kapcsolatot a természettel, már ősidők óta s az elemeket gyógyítása is használta (földet, vizet, levegőt napot) mint annak a kornak az isten adta lehetőségét. Az elemekkel való gyógyítást a 19. században Kneipp plébános élettani alapokból közelíti meg: a betegség legfőbb oka a testnedvek módosulása, tehát az ok a vérben keresendő. Az egészség megőrzésének feltételei: fény, levegő víz, helyes táplálkozás, kielégítő testmozgás, pihenés.
Kneipp szerint a szervezet általános edzésében fontos tényező a lábak mozgatása és ápolása: mint a mezítláb járás vízben járás, harmatos fűben való járás.
A mai wellnes szolgáltatásoknál, leginkább a kneipp taposót alkalmazzák, melyben kövekre öntött bokáig érő meleg/hideg vízben sétálhatunk. "testben lévő káros anyagokat fel kell oldani és ki kell üríteni"

 

5. Balázs Odett és Veres Gergely (Egressy) : Bio ételek, bio kozmetikumok, házi praktikák

Reform:magába olvaszt minden "másmilyen" táplálkozási irányzatot.
Bio:teljes értékű napi táplálkozás, minőségileg magasabb szinten megvalósított táplálkozás
Demeter:minden összetevő szigorúan ellenőrzött
Sófajták, cukor és édesítőszerek, szirupok
Köles, hajdina, amaránt,tönköly, quinoa, árpafű, búzafű, spenót, sóska,uborka, zeller, édeskömény, csicseri borsó, kuszkusz
Csicsóka:a napraforgó rokona, diabetikus alapanyag. Fogyasztható nyersen, párolva, szószként, turmixolva.Fruktóz tartalma magas.
Amaránt:lúgosító
Tönköly:ősbúza, immunerősítő, béltisztító
Hajdina:gyógynövényként is alkalmazott, gabonaként kezelt keserűfűféle. Lisztérzékenyek is fogyaszthatják (párolva, köretnek, sütemények, jó vérnyomásra, koleszterin szintre, emésztés elősegítésére, a rizs alternatívája.
Bioköles: Az emberek által termelt legősibb gabona, egyetlen gabona mely lúgos kémhatású.
Felhasználás: köretként fűszerekkel, zöldségekkel pástétomként.
Tönköly: ősbúza, természetes tápanyag, immunerősítő, béltisztító, javítja a vérkeringést (töltött padlizsán, kenyér, búzapörkölt, keksz, mediterrán magos zsömle, medvehagyma, méregtelenít vérnyomást csökkentő, fokhagymára emlékeztető ízű és illatú, vadon termő fűszernövény
alkalmazás: krémleves, pesztó, saláta, rizottó, húsgombóc, fűszeres túrókrém, fűszervaj, mártás, stb.
Csírák: (búza, lucerna, medvehagyma, mungóbab, napraforgó...)
Biokozmetikumok: argán olaj, holttengeri ásványok, aloevera, bioaktív tokofelorok, teafa, papaja, gránátalma, rozmaring, bio manuka kéz és körömápoló stb.

 

4. Kolozsvári Adrienn Eszter (Petrik) : Naptár a hónap növényeivel

Poszter saját készítésű rajzokkal. A 12 hónap, az adott hónapra jellemző növényekkel.

 

3. Székely Krisztián (Neumann) : A filmkészítés menete

Előadásomban röviden felvázolom a mozgókép történetének fő pontjait, a filmkészítés fázisait, értve itt a forgatókönyv típusokat, az előmunkálatokat, a különböző képkivágásokat (plánokat), és a sokat használt green screent. Picit kitérek a hazánkban nem olyan régen nyílt Korda Filmparkra is, ami Etyeken található és hazai, valamint külföldi filmeket is készítettek(készítenek) már.

 

2. Hazafi Dorottya (Petrik) : "Madarat tolláról..."

Előadásom témája a galambalakúak tollain élő baktériumokkal foglalkozik.
Az előző évben már bemutattam, hogy mennyire sokféle baktérium él különböző madárfajok tollain, és hogy az általam morfológiailag és mikroszkopikusan vizsgált baktériumok nem voltak fertőzőek.
A jelenlegi előadásomban egy tenyésztő egészséges és beteg házigalambjainak a tollán élő baktériumokat hasonlítottam össze a mindenki által ismert, de sokak által nem kedvelt parlagi galambok tollain élő baktériumokkal.

 

1. Mérő Bálint (Neumann) : Lineamenta iskolai keretrendszer

Egy új, innovatív keretrendszer középiskolák számára, mely több kisebb, egymással összefüggő, tanulást és tanítást segítő szoftver összessége. Kihasználja a modern technika nyújtotta lehetőségeket, és innovatívan támogatja a modern tanulási ismereteket.
A rendszer több modulból épül fel, melyek mindegyike érintőképernyőre lett optimalizálva. Ez azt jelenti, hogy az új, interaktív táblákra tervezett felület élvezettel használható tanórákon, illetve otthon az egyre nagyobb számban megtalálható ún. tablet  készülékeken. Így az összes létező eszközt lefedi a program, érintőképernyőkön pedig hatékonyabban lehet tanulni.
A program internet alapú, tehát egy webszerver segítségével bármilyen eszközről el lehet érni, amely rendelkezik internetkapcsolattal.
Az interaktív felületét a maximális letisztultság jellemzi.